woensdag 15 augustus 2012

Preitaart


Dit is een gerecht dat stamt uit mijn studententijd. In het studentenhuis van mijn broer werd met smaak preitaart bereid en met misschien nog wel meer smaak opgegeten.
Het recept gaf mijn broer door aan mij. Het grappige is dat inmiddels mijn broers preitaart geheel verschillend is van de mijne.....





Overigens komt de prei uit eigen moestuin! Dit is voor het eerst van mijn leven dat ik preitaart heb gemaakt van zelf verbouwde prei. En hij was heeeerlijk!


Ingredienten:
  • pakje bladerdeeg
  • grote creme fraiche (je hebt bij de A.H. een kleine en een grotere)
  • plusminus 5 grote preien
  • doosje champignons
  • 350 gram half om half gehakt (biologisch)
  • 3 eieren
  • 1 ui
  • pakje oude geraspte kaas
  • beetje bloem (plusminus 1 eetlepel)
  • beetje melk (plusminus 300 ml)
  • teentje knoflook (of twee)
  • zwarte peper (uit molen)
  • zeezout (uit molen)

Bereidingswijze:

Oven voorverwarmen (180 graden).
De prei goed schoonmaken evenals de champignons. Deze in kleine stukjes snijden. De ui in stukjes snijden. Het gehakt kruiden (peper en zout) en deze roerbakken. Ui toevoegen en champignons en de prei. Ovenschaal invetten en deze met plakjes bladerdeeg bekleden. Vervolgens maak je het kaassausje. Je klopt de eieren met de melk. Door middel van een beetje bloem zorg je voor de binding. Wanneer het sausje de gewenste dikte heeft (op gevoel), voeg je de helft van de kaas hieraan toe. Dan doe je het gehakt prei champignon mengsel in de ovenschaal (zo weinig mogelijk aanhangend vocht in ovenschotel).
Hieroverheen giet je de kaassaus en je strooit de andere helft van het pakje geraspte kaas ten slotte over de ovenschotel. Het geheel gaat in de voorverwarmde oven op 180 graden voor ongeveer 30 / 40 minuten. Je kunt de laatste minuut kort de grill aanzetten voor een nog mooier korstje..


Eet smakelijk!


1 opmerking: